Jaarverslag T2 2006

Een jaar waarin we als team veel gewonnen hebben, door onze nieuwe C-waarde hebben wij eindelijk de sprong naar de beste 10 gemaakt. We bungelden al jaren rond het 10e plekje, iets dat niet echt motiverend is, ook niet slecht maar 10e is gewoon een plaats is waar geen eer te behalen is. Dit jaar deden we wel mee om de plaatsen voor de eer, met als eerste het geweldige resultaat in Stavoren.

Waar we ons een hele zaterdag vermaakt hebben in het cafeetje aan de haven, omdat het buiten te slecht weer was om te slepen. Onze sloep is daar gewogen en is aardig wat kilo's afgevallen, dit in tegenstelling tot de rest van ons team, waar de schilderavonden toch ook altijd gezellig zijn. Hoe het jaar begon:

Januari, in de oude loods van Knol worden de sloepen Trewes 2 en 3 onderhanden genomen. Binnen worden alle verwarmingsbronnen op maximaal gezet om de loods op temperatuur te krijgen. Dit voor de verwerking van de epoxy op de Trewes 3, dat wij ook van deze warmte profiteerden is mooi meegenomen. Onze verbouwingen aan de sloep dit jaar: dollen en bankjes op gelijke afstanden geplaatst, het onderwaterschip aangepast door de afstand tussen het roer en de kielbalk zo klein mogelijk te maken en als laatste een laag Chinese wonder antifouling aangebracht. Wij hebben aan het begin besloten om IJmuiden niet te roeien. Deze race is niet geschikt voor een stuurman, omdat deze dan niets hoeft te doen. De tweede race was Grou, lekker weer zoals alle jaren in Grou, alleen met iets meer wind. Onze boer met constant oog voor de natuur was stuurman, dan kan het gebeuren dat de maat van het roeien niet meer overeenkomt met de maat van het tellen. Na wat commentaar vanuit de sloep gaat het roer in een keer om en wordt er geteld op drillcommando, dat dit geholpen heeft blijkt wellicht uit de uitslag, we worden hier 4e.

De week erop mochten we naar Lemmer, waar de start erg vooruitstrevend was, met een leuk gevecht tegen de steenbok. Nog voordat we de grote brekken opgingen waren de meesten zichzelf al een keer tegengekomen. Op naar Spannenburg konden we ons weer herpakken en een goed ritme aanhouden. Hierdoor vlogen we vlak na de rengersbrug de trewes 1 al voorbij. Het laatste stuk weer ontzettend zwaar, maar het is zonde dat we zo'n goede start niet zouden afmaken. Allemaal doodop over de lijn hebben we weer een 4e plaats te pakken.

Met de HT mochten we weer als een van de laatste vertrekken, met nog minder golven dan in de boarn kwamen alle sloepen in het flessengat (Schuitegat) tegen.Hier hebben we enig oponthoud met als hoogtepunt de strijd tegen de Leitsagher, toppunt hiervan was dat we er op Terschelling achterkwamen dat deze sloep buiten mededinging heeft meegedaan aan de wedstrijd. De snelste wedstrijd hier allertijden, niet alleen voor ons maar voor het hele wedstrijdveld. Onze hoogste klassering ooit eindelijk een top 3 notering. Een gezellig weekend, meer voor de herinneringen dan om dit te gaan beschrijven op papier (vergt teveel uitleg).

Een wedstrijd om het niet, op ons thuiswater in Terherne kwamen we roeiers te kort. Alle motermuizen moesten zo nodig richting winterberg, net alsof daar in de zomer ook wat te doen is. Ze noemen zich de striikizers, onze boot ging deze wedstrijd ook als een striikizer. Goede locatie en gezellig feest met een band die overal volle zalen trekt, heel enthousiast, ze genoten er ook echt van, maar toch wel weer gezellig. Een 5e plekje hier lijkt heel wat, maar ja er deden ook haast niet meer sloepen mee. Het commentaar van Bauke Dijkstra in de mid-fryslander was dan ook terecht.

In de zomer hebben we ons zelf gepromoot op het starteiland, we trokken veel bekijks, waar we na wat biertjes soldaat gemaakt te hebben de dochter van welbekende Pier haast niet eens herkende. In ene was het tot volgend jaar op Terschelling. 4 bier minder en iedereen zou het in de gaten hebben gehad dat we allemaal bij haar stonden af te rekenen.

Makkum na de zomer was de eerste testcasus. Voor de wedstrijd werd onze boot even gewogen en nu had de boot wel veel overeenkomsten met ons als roeiers, want na de zomer wat zwaarder is geen onbekend verschijnsel. Zelf zwaarder, de boot zwaarder en de race dus ook zwaarder hebben we een aardig droog stuk gehad tijdens de race. We waren niet bij machte om dichter bij Trewes 1 te komen.

Zwartsluis was voor ons nog een onbekende wedstrijd, Jasper nam deze wedstrijd wel erg veel risico om zijn bmw direct naast de ingang van een duistere autosloperij te parkeren. In de eerste de beste sluis van de wedstrijd kreeg Johan zijn voedselpakket toegeworpen. Erg benauwd deze wedstrijd, maar wel weer goed voor een 4e plaats. Na de wedstrijd bungeeroeien in een olietanker met riemen als spaghettisliertjes.

Amsterdam ging super, gezellig in een busje er naar toe, we waren goed gemotiveerd tot aan de grachten helemaal niets aan de hand, we wisten zeker dat we het resultaat van vorig jaar (5e red) zouden verbeteren. Eén man van de canalbus dacht daar heel anders over, deze beste moet wel zijn omgekocht door onze concurrent. Eerst hebben we onze lichtblauwe Trewes kleur van voor tot achter aan de boot een lijn getrokken, toen mijnheer vervolgens doodleuk in de breedte van de gracht bleef liggen. Daarna nog een keer pech met een rondvaartboot en het missen van een bocht heeft er ook niet voor gezorgd dat wij ons konden verbeteren. Er was die middag één mooie rondvaartboot en dat was die met de hockeyvrouwen. De organisatie van Amsterdam was zeer te spreken over het feit dat wij als vereniging de prijzen in ontvangst namen, iets dat Bert en Namle voor ons geregeld hebben op het moment dat wij in de Noordoostpolder aan het zoeken waren om een verkooppunt voor wat blikjes te vinden.

Muiden, waar we normaal om de stuur moeten zoeken maar bij deze wedstrijd moesten we er om vechten wie er mocht sturen. Dit heeft Johan gewonnen, maar hij moest in de stier wel zijn meerdere erkennen, hoewel dit ook weer is rechtgezet. 2x keer hetzelfde rondje en dan wachten op de eindnotering. Goed restaurant in Muiden gevonden, waardoor we wel de uitreiking van de prijzen misliepen. Als Eindresultaat 5e in het Nederlands kampioenschap, iets wat we komend seizoen weer gaan proberen te verbeteren.

Echter, we hebben als ploeg niet alleen veel gewonnen dit jaar. Volgend jaar raken we 2 vaste waarden kwijt. Erik dit jaar iets minder actief maar de voorgaande jaren altijd aanwezig stopt ermee. Vooral de keuze van Lute door de strijdbijl te begraven deed ons opschrikken. Hij wil zich graag volledig op het bedrijf richten. Een keuze die wij uiteraard respecteren, maar niet accepteren. Lute was is roeier altijd aanwezig geweest en heeft ons het laatste jaar ook vele malen gestuurd.

Alwin en Bert