Sloeproeivereniging Trewes Friesland

Amsterdam T1

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

“Missing in Action / Back in Action”

Om kwart over acht verzamelde zich een groep heren op leeftijd van onbestemde herkomst op het doelhôf te Aldeboarn. Een busje van BAS diende als vervoer ten trekmiddel: achter het busje hing een aanhanger met een blauwe sloep. Tréwes 1 stond klaar voor vertrek. Er werden wat koelboxen (!) in het busje gezet en daar ging het geheel. In Akkrum werden nog een paar carporters meegenomen. Als vanouds had Jelle de catering weer prima op orde: koffie met appelgebak. Bij een tankstation in de NOP werd kort gepauzeerd. Tegen een uur of half elf werden de contouren van BIG CITY A’dam zichtbaar. Oh ja welke afslag ook al weer. De aanwijzingen van de achterbank kwamen niet aan bij de co&piloot en hup daar gingen we de ringweg oost tunnel in.

Na een leuke excursie in Schellingwoude te hebben gedaan – alleen kentekenloze auto’s en gevaarlijke stoffen mochten hier komen, nou daar voldeden we dus duidelijk aan – doken we de Piet Heintunnel in en kwamen aan op het Java eiland.Het kranen ging vlot met de twee joekels van de Koninklijke Saan. In de tent konden we schuilen. Ondanks een transfervrije som van slechts symbolisch 1 euro kwam er geen interesse op het aanbod van ons team om nestor Teije te slijten. Vooruit dan maar weer.

Er kwamen nog wat frisse herftsbuitjes over. Ach er passen veel makke schapen onder een paraplu als ze maar droog willen blijven zo ondervond Teije, maar goed na enige opfrissingen van Pluvius mochten we rond kwart voor 1 starten. Onze jonge – maar ook al niet meer heel erg jonge - honden van de Tréwes 2 starten gelijktijdig met ons. Ze hadden ons dit seizoen al een aantal keren flink klop gegeven. Het beloofde dus een leuke strijd te worden met duidelijk betere kaarten voor hun. BAFF daar ging het los, gelijk met de Tr2 en de Oksewiel en Oudega werden we in het Fries (!) gestart. Amsterdam is tenslotte een West Fries stadje met nog geen miljoen inwoners, dus waarom ook niet. Heerlijk voor het lapje knalden we naar het A’dam –Rijnkanaal. Het tempo zat direct goed, mooie lange klappen voor de wind. Het ging gelijk op met de Tr-2, in de bocht naar het Zeeburgkanaal ronden zij wat sneller en kwamen ze voor ons te liggen. Ach ze zijn nog jong en onbevangen dus laat ze maar even dartelen dachten we .

Stuurman AG gaf lekker aan, strak sturend op het scherp van de bladsnede beukten we door diverse bruggen heen. Op een enkele tik na kwamen we vrijwel ongeschonden op de Amstel aan. De sloep van Oksewiel hadden we toen inmiddels ook gepasseerd, de mannen hadden hier een gevoelige klap van opgelopen zo gaven ze later toe. Op de amstel doken wij het eerste bruggengat in, de tr2 lag zo goed als naast ons maar had het tweede gat gekozen en lag zodoende al weer gunstiger ivm de oversteek. Het liep lekker, we konden ze redelijk goed bijhouden.

Van de Amstel doken we het Amstelkanaal in richting het Olympisch Stadion. De acht olympiërs aan boord smeden hun krachten aaneen en met mokerslagen beukten we om het Stadion heen de kostverloren op. “Twintig minuten” brulde de slagman 2, en in gezamenlijke kadans zweepten we ons op om ook hier sneller dan ooit door heen te gaan. Ondertussen bleven we de Tr-2 op de hielen zitten, we hoorden hun stuurman ze aansporen. Spoortjes van angstzweet roken we tussen het borrelende stadsgrachtgas heen. … Machtig, dit ging mooi. Nou vol zien te houden, nog een dik uur….

We raceten perfect de grachten door, hadden geen last van waterfietsen, rondvaartboten of andere sloepen. Steeds dichter kwamen we de Tr2 op de hielen, deze hadden moeite om de stad kampen te passeren op de smalle grachten. Toeristen op de kant stonden zich als vanouds te vergapen aan het “zinloze geweld” wat zich op het water afspeelde. In een waas kwamen we weer op de Amstel. Via Nemo kwamen we weer op het IJ uit. Nog een paar honderd meter… Alles uit de kast.

Zo’n 5 seconden achter de Tr-2 kwamen we uitgeleefd over de finisch: 2 uur en 32 minuten en 58 sec exact geroeid. Een supertijd! De sloep werd aan de wilgen op de Javakade geknoopt en met zijn allen reden we in het busje naar het Marine complex. Na vriendelijk te hebben aangebeld konden we met busje en al (!) het terrein op rijden waar we heerlijk konden douchen in het sportcomplex.

Terug op de Javakade werd de sloep weer op de aanhangkar geknoopt en in de feesttent een aantal alcoholische versnaperingen genuttigd. Na wetenswaardigheden met andere roeiteams te hebben uitgewisseld gingen we rond 6 uur weer met de bus richting Friesland. Het was als vanouds erg gezellig aan boord. De Catering was tip top. Doordat iemand zijn darmgas op natuurlijke wijze liet ontsnappen werd het bij Lelystad noodzakelijk geacht om de schuifdeur van de bus (bij volle vaart) te openen. Hierdoor viel helaas een slachtoffer te betreuren: Een koelbox van Teije is toen zogenaamd “Missing in Action” de vluchtstrook opgestuiterd. Gelukkig hebben we de foto’s nog en was de inhoud reeds soldaat gemaakt.

In Grou hadden we als afsluiter een rondvaart met diner op het partyschip Grou van schipper van der Zweep met Marjanke in de bediening. Dit was dik in orde. Uiteraard waren we ondertussen razend benieuwd naar de uitslag. Toen we het busje van de Tr-2 bij Grou tegenkwamen riepen die uit volle borst Losers, losers!! Gelukkig bleek toen al gauw dat ze het over zichzelf hadden want tot onze grote blijdschap bleek dat we met onze ruim 40+ samenstelling een vierde plaats hadden gehaald op een deelnemersveld van bijna 140 herenteams!!! Tr2 zat met 2 watt verschil op een vijfde plaats. Prachtig wat een resultaten voor onze club!

De uitslag beloofd nog wat voor volgend jaar: wel of niet laten slepen, wel of niet de kiel er weer onder, zouden we dan na een paar jaar op de waakvlam te hebben geflakkerd toch nog kunnen vlammen? In ieder geval niet meer langer Missing in Action maar Back in Action! We zullen het zien, wordt vervolgd in het volgende roeiseizoen!

CH

Sloeproeivereninging Tréwes
ADRES:
Harmen van Meekeren
Easterboarn 5
8495 NB Aldeboarn
Email: bestuur@trewes.nl

Privacy verklaring