Jaarverslag 2012 Tréwes 2

Tja, hoe begin je nu het verslag van zo’n geweldig jaar? Nu we serieus gepresteerd hebben, zal ons jaarverslag ook serieus gepresenteerd moeten worden. Er wordt op het laatst steeds meer van je verwacht, ook voor de jonkies wordt de druk steeds groter. Nou ja, echt jong zijn we natuurlijk al niet meer, dat bewees onze jongste roeier dit jaar met het betasten van de borsten van een vrouw van jawel 42 jaar!

Er zijn dit jaar 3 Tréwes kindjes in ons team geboren, misschien is dit wel ons geheim: huisje, boompje, roeien. De wilde stapavonden zijn voorbij, Rock Bitch bestaat immers al lang niet meer en als ze er nog wel zijn…nou dan roeien we liever. Een uitzondering daargelaten natuurlijk. Er zijn binnen het team overigens nog een klein aantal mannen, die menen wel elk weekend nog op stap te moeten.

Maar ja, wat is dan ons geheim: 1 oude knor is genoeg! Het team van het vorige seizoen was nog helemaal intact en was aangevuld met één nieuwe fanatieke roeier. Onder het strenge regime van Lusthof begonnen we het seizoen, met onze nieuwe riemen uit Makkum, aan een zeer gevarieerd trainingsprogramma. Ik kan jullie verzekeren, met Lusthof aan het roer maak je alles van heel dichtbij mee. We hebben rietkragen van dichtbij bekeken en zelfs een excursie naar de visnetten van Goingarijp bleef ons dit jaar niet bespaard. De trainingen waren soms met 3 reserveroeiers altijd goed bezet. Zelfs in de zomermaanden konden we nog net met 4 man op een terras in Terherne komen. Op dit terras werden wij nog aangesproken door een stel uit Rotterdam en kregen direct te horen dat wij daar een dag eerder ook zijn geweest. Ja, het is inderdaad dezelfde kleur boot, maar verder verschillen we nogal. De overige trainingen waren overigens wel serieus.

De start van het seizoen begon goed, Weesp stond eind maart op de planning, maar niet op die van ons. De overige teams waren er wel dus onze eerste aftrekwedstrijd was bekend. Grou wilden we niet missen, maar daar waren dit jaar geen punten te verdienen voor het NK, hier waren we aan het begin van 2012 ook helemaal nog niet mee bezig. De wedstrijd in Makkum kon ons toen ook nog niet bekoren, dat was immers ons water niet. In Grou wilden we dus wedstrijdrimte opdoen. Gewoon lekker roeien en we zouden wel zien waar het schip strandt. Dat lekkere roeien werd direct verstoord door een damesploeg van een dorp verderop, we noemen geen namen. De toverballen knalden ons achterop en stonden direct bij ons in de boot. Na enkele vloekwoorden over en weer kon de race worden hervat.
’s Avonds de uitslag met een knappe vierde plaats. Eén van onze roeiers kreeg dezelfde avond ook nog een andere uitslag maar dat was in het ziekenhuis, misschien zijn we het stappen dan toch nog niet helemaal verleerd?

De wedstrijd in Lemmer was een mooie training voor de HT en telde ook nog eens mee voor het klassement. De trainingsarbeid begon zijn vruchten af te werpen, we werden zomaar 3e. Die nieuwe riemen wennen snel. We hadden de wintertraining in de sportschool wel kunnen overslaan, wat een verschil zeg!
Toen kwam de HT. Ondanks de zware voorspellingen van Piet Paulusma was het een prima dag! Maar ja, we hebben begin november zelf kunnen ervaren hoe hij tot zijn berichten komt. Het was lekker gelijk op roeien met de West Arvada, onze stuur heeft ze gelukkig niet het gehele traject gevolgd want even leek het er op dat ze naar Ameland wouden. In de feesttent de dag erna was het behoorlijk spannend! Een goed gevoel was er wel, maar ja dat hadden andere ploegen ook. Vanaf plek 20, uiteindelijk werd onze naam bij het 5e plekje genoemd, wij zeggen maar zo: altijd fijn om geen 21e te zijn.

Na de HT stond de Kaagrace op de kalender, maar laten we het hier maar niet over hebben. Met een 7e plaats keerden we met de staart tussen de benen huiswaarts.

Dat we ons op thuiswater wel goed voelen, bewezen wij in Terherne bij de Kameleonrace. Twirre was inmiddels afgehaakt in verband met onderbezetting en Joure en had zich dit jaar waarschijnlijk met een surfplank laten slepen. Hjoed ‘n Makkie werd er wel verslagen. Na enkele nieuw ingestudeerde acrobatische stunts gingen we met een supergoed gevoel de zomer in. Nog nooit een genomineerde wedstrijd gewonnen en dan de eerste op het thuiswater, dat voelt super.

In de zomervakantie konden we lekker doortrainen. Lange duurtrainingen werden afgewisseld met intervaltrainingen. Zelfs met 4 man roeiden we nog met 8 riemen! Onze eerste race na de zomerstop was in Rotterdam. De Twirre en Hjoed ’n Makkie deden beiden weer niet mee, dus er was iets te halen. Het was een zware race met veel stroming. Met een slecht gevoel en nog zonder uitslag keerden we huiswaarts. Een dag later bleek toch dat we het supergoed hadden gedaan! Een eerste plek was onze verdienste!

Na deze wisselende successen werden we ons bewust dat er dit seizoen meer te behalen was. In de wandelgangen werden we al nageroepen: Tréwes 2 kampioenen!!

Het weekend erop mochten we wederom afreizen naar het zuiden te weten naar het Veerse Meer. Een prachtig georganiseerd weekend met een leuk feestje na afloop. Een eerste plek was net iets te hoog gegrepen voor ons. We gingen naar huis met een knappe tweede plek, verder namen we nog mee enkele pruiken, een John Lennon bril, stickers van Herman moest naar Brada en een nieuwe vriendin voor een van de roeiers. Misschien een klein tikje voor ons zelfvertrouwen, maar met enig rekenwerk zit het Nederlands kampioenschap er toch nog wel in!

We zouden ons moeten bewijzen in Makkum. Maar het thuiswater van onze grootste concurrenten baarde ons toch wel enige zorgen. We gingen goed van start en al gauw begonnen we te wennen aan de golven. Er bleek een bepaald ritme in te zitten, waarop we prima konden roeien! Uiteindelijk bleek dat wij na het tikje van vorige week, deze week een flinke dreun zouden uitdelen aan onze directe concurrenten. We werden als laatste op het ereschavot geroepen. Wederom een 1ste plaats!

Het puntenverschil in het klassement met Hjoed ’n Makkie was zo klein dat we beide nog aanspraak hadden op het Nederlands kampioenschap. Het zou moeten worden beslist tijdens de Grachtenrace in Amsterdam! In Langweer werd tussendoor nog ’n wedstrijdje geroeid voor het wedstrijdritme met ook een fortuinlijke eerste plaats, zo hebben we mooi wat drankgeld voor een eventueel feestje in Amsterdam. Het zelfvertrouwen was groot!

Inmiddels is wel bekend dat in Amsterdam de puntjes op de welbekende ‘i’ werden gezet. Na een barre, koude en regenachtige dag werden we verdiend eerste. Onderweg werden we nog warm toegejuicht door vrienden, fans, team- en verenigingsgenoten, vooral het applaus van de dames zullen we nooit vergeten. Wat een super fijn gevoel! De spanning tijdens de prijsuitreiking was natuurlijk snijdend. Wel of niet?! Volgens Omrop Fryslan was alles ‘s middags klaar, maar voor ons bleef het nog even de vraag… Het verschil was bruut! Maar liefst 10 Watt verschil met onze concurrent Hjoed ’n Makkie. Het Nederlands Kampioenschap was daarmee dik verdiend!

Natuurlijk werd er in Amsterdam al een feestje gevierd, maar de eigenlijke huldiging zou pas later plaatsvinden in Muiden. Met alle teams zijn we hier met de bus naar toe geweest en hebben we er een prachtig feest van gemaakt! Tot onvrede van enkele bewoners van Muiden, want van al dat drankgebruik moet je wel eens nodig…

In Aldeboarn werd het hele feest nog eens dunnetjes over gedaan. Enkele verenigingsleden, maar ook dorpsbelang en de gemeente Boarnsterhim vonden het nodig om ons nog eens extra in de schijnwerpers te zetten. We zijn bedolven onder de leuke cadeaus en het meest belangrijke is nog dat ‘de jonge mântsjes’ van sloeproeivereniging Tréwes er dan eindelijk over mee kunnen praten: achter de sleepboot door de grachten van Aldeboarn!

Allemaal hartelijk dank!