Jaarverslag T2 2009

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief

Ons jaar begon met het jaarlijks weinig onderhoud aan een plastic sloep. We hebben het ons zelf moeilijk gemaakt met de riemen, omdat we de stickers van Tusken de Marren hebben laten zitten en hier vakkundig om heen hebben staan schilderen. Verder zijn de bussen van de dollen vervangen en hebben we een nieuw stuk in het roer gezet om het rottingsproces te stoppen. De trailer viel ook haast van ellende uit elkaar, maar met wat mannen van Knol in het team kun je dit weer prima oplossen.

Ijmuiden was de eerste wedstrijd, we hebben de kar goed getest met een toeristische route door Amsterdam naar Ijmuiden. Dit jaar maar niet weer voor politieman gespeeld. De mannen hebben zichzelf wel te pakken gehad afgelopen seizoen. We waren fysiek beter voorbereid dan de andere jaren door onze wekelijkse fitnessavonden in Heerenveen, waar we afgebeuld werden door onze privé lerares, die ons voor een gratis koffie uit de naad liet roeien. We verwachten dit ook terug te zien in de resultaten, ware het niet dat de concurrentie ook steeds sterker wordt. Met een 10e plaats weer richting Friesland.

Op onze thuiswateren nabij Grou wilden we met een beter resultaat van het water komen. De trainingen worden goed bezocht en de boot begint de juiste snelheid te krijgen. Onze eindklassering mocht er zijn, 4e. Dit hebben we dan ook net als alle andere jaren goed gevierd in Grou. Een goede generale voor de wedstrijd van het jaar.

De HT-race stond weer voor de boeg. Voor Remco zijn debuut op de golven in de Waddenzee. Johan was op tijd en had zijn portemonnee dit jaar niet vergeten. De wedstrijd verliep voorspoedig met als hoogtepunt het inhalen van de mannen in het zicht van de haven. Dit gaf ons moed om alle nog beschikbare energie eruit te persen. In de haven kunnen we normaal mooi doorpeddelen naar het schip van Pier, maar we mochten ons nu melden in de havenkom. Dit is even aanpassen, maar het mooie weer zorgt ervoor dat we snel weer de oude worden. Lopend naar de camping en op een gehuurde fiets terug, wellicht een leuk idee voor een nieuwe triathlon. Voor de rest van het weekend zie het jaarverslag van Tréwes 1 en/of 3.

Terhorne voor het eerst genomineerd en voor het eerst dat wij wat te verdedigen hadden. De peddel met onze naam erin gegraveerd mocht mee naar Joure. Hier hebben ze vast een super feest gehad, maar de gravering mocht later toch weer verwijderd worden. De wedstrijd zoals alle jaren goed georganiseerd, met mooi weer een schitterende race om te roeien. Een goede afsluiter voor de zomermaanden.

Na de bouwvak en vlak na de gondelvaart hadden we een nieuwe race op onze kalender staan. Het Rotterdamse water had onze boot nog nooit gevoeld. Een massastart bij de Erasmusbrug doet je beseffen hoe klein je bent. René aan het roer met de opdracht om de Rotterdamse boten goed te volgen. De Maas stroomt harder dan wij denken. Na de wedstrijd bier en ijs voor Remco inslaan voor de terugreis. Na een plaspauze kwamen we in Emmeloord aan om het wokrestaurant te bestormen.

Honger hadden we, het vlees lag al voor de deur op de stoep. Een dode duif kon niet voorkomen dat hij nog enkele vlieglessen van Lute kreeg. Na een liter ijs heeft Remco het gepresteerd om 5 borden chinees en nog 2 desserts weg te werken.

Veel hebben ze dan ook niet aan ons verdiend. Erwin zag in de Chinese eetstokjes

goede roerstokjes voor de verf en heeft dan ook een dozijn meegenomen. En Rene had genoeg pepermuntjes meegenomen om de snelweg tussen Emmeloord en Aldeboarn te markeren. O ja we waren trouwens 10e met het roeien.

De volgende week weer een race op afstand, dit keer naar Veere voor iedereen de 1e keer. Mooi helder water, maar een harde wind zorgde voor een zware wedstrijd.

Gelukkig hoefden we na de wedstrijd niet terug naar Friesland maar konden we overnachten in de barakken op de camping. Eerst uit eten in een chique restaurant, hier hebben we ons keurig gedragen. Dit moest door enkelen later op de avond ingehaald worden. Vlaggen, parasols en gezelschapsspelletjes uit de kroeg waren wel aan ons besteed.

De organisatie van de Zwarte water race beschikt over heel snelle kranen, waardoor het voor ons verplicht was om voor 9 uur ‘s ochtends te kranen bij een starttijd van plusminus één uur ‘s middags. De start en finish ditmaal bij de sluis zorgde voor de nodige aanvaringen. Wij hebben de wedstrijd zonder schade kunnen volbrengen en waren hier 9e.

Op naar de laatste wedstrijd van het seizoen in Amsterdam. De bedoeling om in Amsterdam nog één keer te vlammen slaagde niet voor 100%. De bezetting was in orde, maar het aantal trainingsuren kon niet gehaald worden. Voor een lange wedstrijd in Amsterdam is dit wel noodzakelijk. De supporters hebben weer goed van zich laten horen. Bij het kranen ’s middags kreeg Bram het voor elkaar om voor twee biertjes 15 auto’s achter zich te laten. Met als gevolg: we hebben er weer een paar vrienden bij. Het douchen in Amsterdam is geen succes gebleken, 3 koude douches voor 140 sloepen houdt niet over. We waren wel fris om lekker uit eten te gaan, maar weinig restaurants wilden ons binnenlaten. Uiteindelijk een louche Italiaan gevonden die bereid was ons iets voor te schotelen. 10e in Amsterdam zorgde uiteindelijk voor een 8e plaats in het Nederlands Kampioenschap van 2009.

De teams om ons heen worden sterker. Wij doen ons best, maar aan tijd ontbreekt het nog wel eens. Het laatste stapje lijkt naar de top lijkt dan ook een brug te ver. Gezelligheid is ook wat waard, ook de vrouwen hebben afgelopen jaar genoeg aandacht gehad. Dit blijkt alleen uit het feit dat we drie nieuwe vaders hebben, waarbij één al wat ervaring heeft in het verschonen van de luiers.

Op weg naar 2010 vermaken wij ons weer in de sportschool, waar onze lerares ons weer voor een gratis koffie wil afbeulen. Trappen we er dit jaar weer in?