Jaarverslag T2 2005

Tusken ien en trije

Het seizoen 2005 begon allemaal in de HHHH (lees: Hofstra’s Happy Hobby Hok) met het verwijderen van de oude sponsorstickers. Met gasbrander en verfkrabbers gingen we aan de slag, met als conclusie: wat een takkenwerk. Na deze klus verhuisden we de sloep naar Knol, u weet wel dat heibedrijf dat ooit in Oldeboorn gevestigd was. Hier hebben we de boot geschilderd en dat was al ons onderhoud, polyester daar houden we wel van. Verder hadden we Wiebe zijn hokje snel vol met onze acht riemen die we daar een verfbeurt hebben gegeven. Mooi in de lak konden we de boot eind maart te water laten in onze nieuwe thuishaven Grou. In het begin hadden we gelijk al te kampen met personeelsproblemen. Jasper was vlak voor het seizoen te enthousiast bezig geweest in zijn HHHH en kon nog maar met negen vingers roeien. Bauke moest zonodig een badkamer voor heel Trewes 2 in zijn nieuwe huis bouwen. Steffen ging zich eindelijk op zijn carrière richten.

Op 16 april was daar onze eerste krachtmeting van het seizoen met het geweldige parcours in IJmuiden. Voor ons gevoel lekker geroeid met als uitslag de 13e plaats dat ons toch wat tegenviel. Tijdens de uitslag werd duidelijk dat T1 eindelijk een serieuze tegenstander had gevonden namelijk de Brijbek. Deze waren ‘all over’ eerste geworden en T1 moest genoegen nemen met de 2e plaats. Een plaats die ze nog zouden gaan koesteren, maar daar kwamen ze pas in Muiden zonder IJ achter. Een week later mochten we weer wat dichterbij huis aan de SLAG in Lemmer. ‘Ut Wie moai waar’ op de Lemmer mei een stevige bries. Met een 10e plaats werden deze inspanningen gewaardeerd.

Tja na Lemmer de HT, een nummer apart, zeker dit jaar, waar Bram al na één kilometer verder wou roeien met zijn handen. In deze race hebben we lekker lang van het uitzicht op Vlieland kunnen genieten. De 12e plaats werd gevierd met een vers glas zeewater. Het weekend kostte ons wel weer een vaste kracht door Erwin zijn kunst en vliegerwerk.

Drie weken later was het dan zover onze thuiswedstrijd van dit jaar in Grou. Door al ons blessureleed en verplichtingen waren we genoodzaakt onze nieuwe rekruut René in te zetten. Verder mocht Jasper, weer met tien vingers aan de bak. Ook met deze nieuwe ploeg hebben we de 12e plaats weer veilig kunnen stellen. Op 18 juni was onze volgende wedstrijd in Hylpen, waar alleen echte roeiteams met echte roeiers en roeieressen aan mee doen. Met weer een nieuwe roeier, Wim, aan boord werden we 18e. De laagste notering op de schaal van FSN. Een wedstrijd om snel te vergeten.

De zomer brak aan, met wat meer tijd voor ontspanning en vertier. Hier en daar een terrasje, met zo’n boot kun je echt overal komen. Even weer wat vrienden gemaakt op het starteiland en bij het Theehuis zaten voor het eerst mensen zonder hete aardappels in de keel. Na een korte zomerstop van twee weken raakten we onze vaste stuurman Thomas kwijt. Na een spoedbijeenkomst waren we het over één ding eens: Het roer moest om! Er moest meer inzet komen en met het sturen van de sloep zouden we nog wel zien. Voortvarend pakten we de trainingen op met twee keer bikkelen in de week op het Grouster water. De kans om open Fries kampioen te worden in Terhorne werd ons weer ontnomen, door bureaucraten.

De eerste wedstrijd van het najaar was in de Kaasstad. Met als invalstuurman Johan, wist Namle Gerrit een riem te slopen. De race verliep voorspoedig en met een 11e plaats en goed binnen te houden eten konden we met volle maag en een tevreden gevoel weer huiswaarts keren. Een week later mochten we naar de grote stad Amsterdam. Met Bauke als stuurman verliep deze race voor ons super. Met de eerste levende achtcilinder roeiden we als een trein. Onze nieuwe roeiers lieten van zich spreken met als eindresultaat: dol weg en riem stuk. ’s Avonds in Oldeboorn, kregen we na enig aandringen te horen dat we als vijfde waren geëindigd. Ons beste resultaat ooit.

De laatste wedstrijd van het seizoen stond nog voor de boeg en konden we nu met de druk omgaan? We waren mooi op tijd voor de kraan en kregen een sleepje aangeboden van vrienden uit Muiden. Goed twee keer op één dag hetzelfde rondje, net zoals Alkmaar dus, maar nu met een pauze ertussen. Eindresultaat 11e. Nog even bakkeleien bij het kranen met de trailer van Tsjerk, in samenwerking met de dames. Het seizoen is weer ten einde nu alleen nog even deze avond vergaderen. Waar het seizoen begon is onze sloep ook geëindigd op de kop bij HHHH.

JA