Jaarverslag T2 2003

Het seizoen begon al vroeg, december 2002. Na een seizoen roeien in de nieuwe sloep hadden we besloten de sloep een kopje kleiner te maken. Eerst hebben we de sloep uitgebeend, dat wil zeggen; bankjes, vloer, dollen en roer werden verwijderd.

In het begin van dit jaar moest er dan 15 centimeter van de rand worden afgehaald. Dit ging volgens het volgende stappen plan.

• Stap 1: materiaal onderzoek met proefboringen.
  • Stap 2: de gereedschapskeuze; er werden talloze gereedschappen op los gelaten.
  • De cirkelzaag; snel en efficiënt maar wil alleen rechtdoor.
  • De kettingzaag; wel sneller maar één grote ravage.
  • De flex; te langzaam en stinkt te veel.
  • De reciprozaag; ja dit is em. Niet snel maar wel precies.
  • Stap 3: rand aftekenen en zagen maar.
  • Stap 4: nieuwe rand gefabriceerd met polyester.

Nu nog wat kluswerk en hij was klaar voor het nieuwe seizoen, nu wij nog……

Nu hadden we een sloep, een team maar we waren nog compleet stuurloos. Gezocht stuurbonk. Deze stuurbonk / bonkeres moest natuurlijk wel aan een bepaald profiel voldoen; ruwe bolster blanke pit, bovengemiddelde alcoholconsumptie, zee benen en een goed gevoel voor humor én richting. Het is niet gelukt om deze persoon te vinden. Gelukkig dook er toch iemand op die ons wilde sturen.

Eind maart 2003 zijn we begonnen met trainen. Meteen voelden we dat de sloep beter roeide. Dit bleek later ook uit de behaalde resultaten.

De eerste wedstrijd was IJmuiden. We waren aan de late kant aanwezig maar gelukkig nog net op tijd om te worden gekraand. Door alle haast werd er wel bijna vergeten de stoppen terug te stoppen in de daarvoor bestemde gaten. De wedstrijd was ongeveer hetzelfde als de wedstrijd van het jaar daarvoor en het jaar daar voor. 1ste in onze klasse.

Hierna volgde Grou. Het meest zonnige jaar was al begonnen en het was al warm in Grou. De wedstrijd was ongeveer hetzelfde als de wedstrijd van het jaar daarvoor en het jaar daarvoor. 1ste in onze klasse. Ongelofelijk natuurlijk, maar het begint al te wennen.

Nu kwam het weekend waar we weer lang op hebben moeten wachten. Ook vorig jaar was dat zo en het jaar daarvoor. “Operation Fonejacht” was a complete succes!! Dit jaar was Pier gelukkig weer van de partij met zijn nieuwe aanwinst. De wedstrijd was ongeveer hetzelfde als het jaar daarvoor maar, 1ste in onze klasse en 10de in het algemeen klassement.

Het weekend was machtig mooi, veel bier, lol en spierpijn.

Hindelopen verliep ongeveer hetzelfde als het 2 jaar daarvoor maar deze keer namen we, met z’n negenen, de dames van Muiden van achteren. Ze gilden het uit, ook gaf het een beste knal.

Dit moment werd ook nog eens vereeuwigd door Omrop Fryslân, die ons in de reportage aanzagen voor de tréwes 1, klaar, niks meer aan te doen.

Na een hete zomerstop werd het alweer tijd voor het open fries kampioenschap in Terherne. Terherne is voor ons bekend terrein en Terherne was warm. De wedstrijd verliep ongeveer hetzelfde als de wedstrijd van het jaar daarvoor en het jaar daarvoor. We zijn als 1ste in onze klasse geëindigd en 8ste algemeen.

Alkmaar, ja wat moet je van Alkmaar zeggen? Kaasmarkt? Oh ja, ook nog een roeiwedstrijd, of iets wat daar op moet lijken. Twee keer hetzelfde rondje en nog steeds gaan we, wij wel, er elk jaar vol enthousiasme naar toe. Uitslag; 4de algemeen en 3de in onze klasse.

Amsterdam, de op één na mooiste wedstrijd van het jaar. Het was weer zwaar maar zeker de moeite waard. De uitslag was ook nog eens fantastisch. 10de in het algemeen klassement en wederom 1ste in onze klasse.

MPM, zo warm de zomer was, zo koud was Muiden, gelukkig het bier ook. De grote vraag was; kunnen wij met bier op net zo snel roeien al zonder? Het antwoord; dat weten wij wel.

Het seizoen is tsjuus. De sloep ligt al op zijn kop, volgend jaar even bijstippen en gaan met die banaan.

• Gelukkig hebben wij niet zo’n mammoet klus deze winter.
  • Gelukkig hoeven wij niet de hele winter aan de sloep te werken.
  • Gelukkig hoeven wij niet de Nico uit te hangen deze winter.
  • Gelukkig is onze sloep geheel van polyester gemaakt.

Kortom, gelukkig hoeven wij niks te doen deze winter, tot volgend jaar.

T2